התפשטות הכנסייה הרוסית הפרבוסלבית בארץ ישראל

איליה צ'רקינסקי נולד במוסקבה ולאחר סיום הלימודים לתואר שני במשפטים כיהן משנת 1977 ועד 1990 כעורך דין (BARRISTER) במחוז מוסקבה בתחומים פלילי, אזרחי, מסחרי ואח'. בשנת 1990 עלה לישראל ומאז מתגורר בירושלים. משנת 1992 ועד עתה מכהן כעורך דין, בעל משרד עו"ד בירושלים.

ספר זו יחיד מסוגו המציג לקורא הישראלי סקירה מקיפה ביותר שנכתבה בעברית אי פעם על הכנסייה הרוסית הפרבוסלאבית מראשיתה במאה העשירית לספירה ועד עצם היום הזה.

הספר בולט בעומק ההצגה של החומר הרחב בצורה הנגישה ביותר. על אף שניתן למצוא ספרות המתמקדת בנושאים פרטניים המובאים בספר, הרי שעד כה לא נכתב ספר דומה המרכז את כל המידע במקום אחד.

הספר מכיל עשרות קישורים לאתרים עם צילומים עתיקים ומודרניים, ספורים מעניינים מאוד ומלאים בעובדות על תולדות הנצרות בארץ ישראל, על היווצרות הכנסייה הרוסית הפרבוסלאבית בפרט ועל השתתפותם של יהודים בהיווצרות הנצרות ברוסיה. וזה לא הכל. הקורא ימצא שהספר שובה את ליבו ומשאיר לו טעם של עוד.

הספר מנגיש לקורא אשר איננו דובר רוסית את המקורות הרוסיים, שאלמלא כך, לרוב הישראלים היו נשארים עלומים.על בסיס המקורות הרוסיים המחבר חושף ומתאר את ההיסטוריה של העלייה לרגל הרוסית וההתפשטות הרוסית בארץ הקודש; ההיסטוריה של מגרש הרוסים, חצרות ניקולאי, מריה ואחרות, מנזר הנשים על הר הזיתים וכנסיית מריה מגדלנה, מנזר הנשים גורני בירושלים, אתרים בכפר השילוח (סילואן) ובנחל קדרון, מנזר פרן (עין פרן), יריחו "רוסית" ומקום הטבילה בנהר הירדן , אלון "ממרי" הרוסי בחברון, נצרת, חיפה, יפו, טבריה "הרוסיות" וכו'.

ריכוז המידע והנגשת המקורות שלא היו מוכרים יסייעו למתעניינים בנושא, בין אם לצרכי מחקר ובין אם להרחבת הידע הכללי. העבודה גם מראה את מהות היחסים של הכנסייה הרוסית עם מדינת ישראל והיקף תביעות הרכוש שהכנסייה מנסה להשיג באמצעות השפעה פוליטית רוסית, הפעילות המיסיונרית התוקפנית, תמיכה ב"חברים ערבים", כל הדברים שעד כה היו נחלתם של מעטי מעט , ומה המאמצים שעל המדינה להשקיע כדי להגן על ריבונותה ועל ההיסטוריה והמורשת של עם ישראל.

המחבר מקווה כי יעורר עניין אצל קוראיו וכי, בצורה כזו או אחרת, יעורר את הרשויות לפעול, על מנת לתקן את מה שעדיין ניתן לתיקון. 


תגובות